اهمال کاری و حواس پرتی

در این عصری که، کسانی برنده‌اند که بیشتر حواس ما را به خودشان پرت کنند، سخت است اهمال کاری نکنیم!

اگه الان کاری به شما سپرده بشه که برای تمام کردن اون ۵ ساعت وقت لازم باشه و فرض بگیریم در بهترین حالت ممکن همین الان شروع‌اش کنید، چند دقیقه می‌گذره که به سرتون بزنه؛

موبایلتون رو چک کنید؟

یخچال و خوراکی های جدید رو چک کنید؟

توی افکارتون غرق بشید؟ و یا مشغول صحبت با دوستتون شید؟

توی اپی زود ۱ پادکست سلف پلاس در مورد اهمال کاری و راهکار‌های مقابله با اون صحبت کردیم که اینجا می‌تونید گوش کنید. توی این پست سعی میکنم بیشتر در مورد نقش حواس پرتی در اهمال کاری بنویسم.

ایده این پست تکمیلی پادکست از کتاب «کار عمیق» اثر کال نیوپورت گرفته شده که زمانی که کتاب رو خوندم راستش خیلی خیلی منو درگیر خودش کرد و حسابی ازش یاد گرفتم. حرف اصلی این کتاب اینه که ما توی دنیایی که  دیگه تمرکز بالایی نداره و داره اکثر کار‌هاشو سطحی و با تمرکز پایین انجام میده باید عمیق باشیم، یا عمیق کار کنیم! باید عوامل مزاحم رو تا جایی که ممکنه حذف کنیم.

قسمتی از اپی زود «اهمال کاری» در مورد تمرکز صحبت کردیم و اهمیتش رو برای به سرانجام رسوندن کار‌ها گفتیم اما اینجا میخوام بگم که اگر نتونیم کار هامون رو بدون حواس پرتی و بدون تمرکز انجام بدیم تقریبا همیشه درگیر اهمال کاری میمونیم. فقط چند روزی بهتر میشه اوضاع مون و بعد از دوباره شرایط مثل قبل میشه

چند تا کاری که میتونید انجام بدین برای عمیق کار کردنتون ایناست:

۱- زمانی برای کار عمیق تعیین کنید

اگر همیشه و در تمام طول روز در حال انجام دادن کار هاتون هستین و آخر شب بازم کارها مونده روی هم و فکر می‌کنید که خیلی مشغولین و آخرش کار ها تمومی نداره باید بگم که سیستم کاریتون ایراد داره!

اگر زمان مشخصی رو برای عمیق کار کردن به دور از هر عامل مزاحم دیگه ای مشخص کنید میتونید توی زمان کمتر نتیجه بسیار بهتری بگیرید و بهره وری تون رو افزایش بدین و نتایجی بگیرید که تا الان نگرفتین. این زمان مشخص کردن میتونه کوتاه مدت (۲-۳ ساعت مشخص در طول روز) و یا بلند مدت (چند روز مشخص از هفته، ماه یا سال) باشه که توی زمان های کار عمیق تون هیچ کار دیگه ای جز همون کار از قبل تعیین شده انجام ندین! در واقع همه چیز رو بلاک کنید غیر از همون کارتون.

۲- شبکه های اجتماعی

اینستاگرام! اپلیکیشنی که خب من طرفدارشم ولی خود من هم همیشه در تلاشم که زمان مشخصی رو بهش اختصاص بدم و همینطور همه‌ی ناتیفیکشن های گوشی و اپلیکیشن هارو بستم. این کار بهتون کمک میکنه که ما کنترل اپلیکیشن هارو دست بگیریم و نه اونها کنترل مارو

حتی اگر بگردین توی تنظیمات گوشیتون (آیفون که میدونم داره توی قسمت Do Not Disturb) قستی رو میتونید پیدا کنید که زمان مشخصی رو به گوشی تعریف کنید که گوشیتون حتی زنگ هم نخوره و بعد از مدتی عادت جدیدی برای شما ایجاد میشه که سر یک ساعت مشخصی دیگه دست به گوشی نزنید.

۳- ورزش کنید

از اونجایی که ما دنبال کار عمیق هستیم و کار عمیق نیاز به تمرکز داره و ذهن آروم، ورزش توی ایجاد این آرامش و تمرکر خیلی بهمون کمک میکنه.

و در آخر خیلی دوست دارم توجه شمارو جلب کنم به اینکه ما انسان ها فرصت محدودی داریم برای زندگی کردن و تجربه کردن خواسته هامون و این فرصت تکرار نخواهد شد!

در کادر زیر لطفا نظر خودتون رو در مورد این پست بنویسید و توی اینستاگرامتون (توی زمان هایی کوتاه بهش اختصاص میدین) به اشتراک بذارید.

 

نوشته شده توسط:

مهدی چهابی

مشاور کسب و کار

درباره من اینجا بیشتر بخونید

3.5 2 رای ها
امیتاز به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x